ISPOLJAVANJE DOMINANTNIH I RECESIVNIH SVOJSTAVA U POPULACIJI UČENIKA OSMIH RAZREDA 2008./2009. GODINE
Kako bismo što bolje razumijeli projekt, naši su nam napredni biolozi objasnili nekoliko pojmova vezanih uz genetiku, odnosno uz naslijeđe.
Gen je osnovna jedinica naslijeđa. To je dio DNA molekule koji kontrolira određenu nasljednu osobinu. Svaki gen ima svoje određeno mjesto na kromosomu (tjelešce u jezgri stanica). Jedan gen čine dva alela koji se nalaze na homolognim kromosomima, od kojih je svaki naslijeđen od jednog roditelja. Aleli se označavaju velikim i malim slovima abecede npr. a ili A. Otac genetike, češki redovnik Gregor Mendel, u vrijeme svojih istraživanja nije znao za gene, nego ih je zvao faktorima naslijeđa. Primijetio je također da neki faktori prevladavaju nad drugima. Jedinka može nositi dva jednaka alela za jedno svojstvo pa se tada naziva homozigot (AA ili aa), a ukoliko su aleli različiti, onda je to heterozigot (Aa).
Genotip i fenotip su dva pojma koja nužno susrećemo u genetici pa ih također treba objasniti. Fenotip su sve osobine nekog organizma, tj. sva njegova fiziološka i morfološka svojstva (boja očiju i kose, veličina nosa, visoki ili niski krvni tlak…). Fenotip je izraz genotipa, odnosno genetskog naslijeđa koje organizam nosi, ali na fenotip utječe i okolina.
Genotipom se naziva sveukupno naslijeđe nekog organizma, dakle svi njegovi geni. Međutim, kako je fenotip izraz genotipa, to obrnuto ne mora biti jer se ne moraju sva svojstva genotipa izraziti. Netko može nositi gen za boju očiju koji se sastoji od alela za smeđe i alela za plave oči. U tom slučaju oči će biti smeđe jer je smeđa boja očiju dominantna nad plavom. Tako je plava boja, iako se nalazi u genomu, ostala skrivena u fenotipu.
Mendel je križanjem graška visoke i niske stabljike uočio da se u prvoj generaciji pojavljuju biljke s visokim stabljikama. Kada je križao biljke prve generacije međusobno, u idućoj je generaciji bilo i visokih i niskih stabljika. Tako je on zaključio da za jedno svojstvo postoje dva alela (on ih je nazvao nasljednim faktorima). Kako se svojstvo nekad pojavi, a nekad ne, zaključio je da mora postojati razlika u jačini njihova izražavanja u fenotipu. Tako je one koji prevaladavaju nazvao dominantnima (označavaju se velikim slovima abecede), a one potisnute recesivnima (označavaju se malim slovima abecede).
Kao i kod svih organizama, i kod čovjeka je ustanovljena prisutnost dominantnih (prevladavajućih) i recesivnih (potisnutih) svojstava. Pošto kod čovjeka iz etičkih razloga nije moguće izvoditi eksperimente, anketiranjem i statističkom obradom podataka, te proučavanjem rodoslovlja, ispitan je niz takvih osobina čiji su odnosi nasljeđivanja vidljivi iz sljedećih primjera:
DOMINANTNO |
RECESIVNO |
tamna kosa smeđe ili zelene oči jamice na obrazima ušna resica slobodna uzdužno svijanje jezika krvne grupe A, B, AB kratkovidnost pjege na koži |
svijetla kosa plave ili sive oči obrazi bez jamica srasla ušna resica nesvijanje jezika krvna grupa 0 normalan vid koža bez pjega |
Cilj i zadaci ovoga projekta bili su:
Ø Ispitati učestalost ispoljavanja recesivnih svojstava na uzorku učenika osmih razreda.
Ø Potvrditi ili opovrgnuti hipotezu da su recesivna svojstva ispoljena kod manjeg broja učenika.
Materijali i metode kojima su se učenici služili:
Ø Različita stručna literatura i časopisi
Ø Spoznaje s internetskih stranica vezane uz temu
Ø Anketiranje učenika osmih razreda te obrada podataka
Ø Izrada postera za prezentaciju
U ovome su se projektu učenici odlučili za ispitivanje dvaju svojstava. Kao najpogodnija svojstva odabrali su svijanje jezika i ušnu resicu. Svoja su ipitivanja proveli na 61 učeniku, a u nastavku donosimo i rezultate njihova proučavanja.
- UZDUŽNO SVIJANJE JEZIKA
Tablica 1.
|
Dominantno (mogu svinuti jezik) |
Recesivno ( ne mogu svinuti jezik) |
Broj učenika; % |
35; 57% |
26; 43% |
- POLOŽAJ UŠNE RESICE
Tablica 2.
|
Dominantno (slobodna ušna resica) |
Recesivno (srasla ušna resica) |
Broj učenika; % |
47; 77% |
14; 23% |
- ISPOLJENA SVOJSTVA KOD POJEDINOG UČENIKA
Tablica 3.
ISPOLJENA SVOJSTVA |
BROJ UČENIKA |
POSTOTAK % |
OBA RECESIVNA |
5 |
8% |
OBA DOMINANTNA |
24 |
39% |
JEDNO RECESIVNO,JEDNO DOMINANTNO |
32 |
53% |
Iz dobivenih je rezultata vidljivo da je najveći postotak učenika s ispoljenim dominantnim svojstvima. Gledajući pojedino svojstvo, možemo uočiti da gotovo jednak postotak učenika pokazuje ispoljavanje svojstva uzdužnog svijanja jezika i kao dominantnog (57%) i kao recesivnog (43%).
U nasljeđivanju položaja ušne resice znatno je zastupljenije dominantno svojstvo (77%).
Vrlo mali postotak učenika ima ispoljena oba ispitivana svojstva kao recesivna (8%).
Dominantna se svojstva učestalije nasljeđuju jer je za njihovo ispoljavanje dovoljan samo jedan od para gena (Aa ili AA), dok za ispoljavanje recesivnog svojstva oba gena moraju biti recesivna (aa).
Pretpostavljamo da bi zbog toga rezultati bili slični da smo proučavali bilo koje drugo svojstvo.
Na kraju svojega istraživanja mladi biolozi zaključuju:
Kako je ovo istraživanje provedeno na vrlo malom uzorku, nemoguće je na temelju dobivenih rezultata donijeti opći zaključak. Ipak, ovo je istraživanje pokazalo da su dominantna svojstva stvarno dominantna, odnosno da su dominantna svojstva u populaciji fenotipski izražena u većem postotku.
Prof. Valentina Petković
U prilogu se nalaze popisi drugih obrazovnih materijala potrebnih za 2023./2024. školsku godinu
DOM - 1. razred DONJA MOTICINA.xls
DOM - 1. razred FERICANCI.xls
DOM - 1. razred SEONA.xls
DOM - 2. razred DONJA MOTICINA.xls
DOM - 2. razred FERICANCI.xls
DOM - 2. razred SEONA.xls
DOM - 3. razred DONJA MOTICINA.xls
DOM - 3. razred FERICANCI.xls
DOM - 3. razred SEONA.xls
DOM - 4. razred DONJA MOTICINA.xls
DOM - 4. razred FERICANCI.xls
DOM - 4. razred SEONA.xls
DOM - 5. razred.xls
DOM - 6. razred.xls
DOM - 7. razred.xls
DOM - 8. razred.xls
Popis udžbenika za školsku 2023./2024. godinu:
Odluka o odabiru udzbenika 2023-2024 s prilozima.pdf
1. razred DM.xlsx
1. razred FERICANCI.xlsx
1. razred SEONA.xlsx
2. razred DM.xlsx
2. razred FERICANCI.xlsx
2. razred SEONA.xlsx
3. razred DM.xlsx
3. razred FERICANCI.xlsx
3. razred SEONA.xlsx
4. razred DM.xlsx
4. razred FERICANCI.xlsx
4. razred SEONA.xlsx
5. razred.xlsx
6. razred.xlsx
7. razred.xlsx
8. razred.xlsx